Optiuni Inapoi la biblioteca Da un Test Nou
|
Functii integrabile - Partea IV Autor: Dana Schiopu Descriere: articol pentru Clasa a XII-a publicat in data de 25 Feb 2008, nivel de dificultate . Proprietati ale functiilor integrabile si ale integralei (continuare): orice functie monotona este integrabila; orice functie continua pe un interval inchis si marginit este uniform continua si integrabila; exemplu. Domenii: Functii integrabile Riemann
Se observă că orice funcţie uniform continuă este continuă în orice punct. De fapt, în cazul particular considerat în definiţie este adevărată şi afirmaţia reciprocă:
Propoziţia 1: Orice funcţie continuă pe un interval închis şi mărginit este uniform continuă.
Demonstraţie:
Fie o funcţie continuă. Să presupunem prin absurd că funcţia nu e uniform continuă. Există atunci şi pentru orice , există , astfel încât şi .
În particular, pentru , există astfel încât şi . Şirul fiind mărginit, există un subşir convergent . Din rezultă că este de asemenea convergent şi . Fie această limită comună. Atunci , iar relaţia contrazice continuitatea funcţiei în punctul .
Teorema 2: Orice funcţie continuă este integrabilă.
Demonstraţie:
Vom arăta că funcţia este integrabilă folosind criteriul lui Darboux. Fie un şir de diviziuni cu . Pentru a arăta că , fie
Deoarece conform propoziţiei precedente funcţia este uniform continuă, există astfel încât dacă şi , atunci . Deoarece , există şi pentru orice avem . Dacă punctele diviziunii sunt notate , atunci pentru . Atunci pentru orice puncte avem . Dacă sunt puncte din în care funcţia îşi atinge marginile:
, atunci şi deci, pentru avem . Aceasta arată că şi deci funcţia este integrabilă.
Materiale Didactice Asemanatoare Functii integrabile - Partea I Functii integrabile - Partea II Functii integrabile - Partea III Functii integrabile - Partea V
Bibliografie
1. Manual pentru clasa a XII-a - Nastasescu C., Nita C., Grigore Gh., Burlacu D. - Editura: Didactica si Pedagogica | 2. Manual pentru clasa a XII-a - Boboc N., Colojoara I. - Editura: Didactica si Pedagogica |
|